algo de nubes
  • Màx: 16°
  • Mín:
15°

Els comerciants volen que atendre en català sigui obligatori a tot el sector

Reclamen que l'Administració Sampol subvencioni la futura reconversió

87148

El carrer dels Oms, una de les principals vies comercials de Palma.

La polèmica ja és servida. Bona part del sector del comerç espera el moment en què el Govern balear aprovi la llei de comerç, que els regularà a partir d'ara. Ahir, al carrer, hi havia sorpresa, satisfacció, indignació, indiferència i preocupació a parts iguals. I és que en el món dels comerciants hi ha gusts per a tothom. El projecte de llei preparat per la Conselleria d'Economia, presidida per Pere Sampol, inclou un punt que ha aixecat polèmica: en els establiments de més de cinc empleats el client haurà de ser atès en la llengua oficial que esculli. Això vol dir que els dependents d'aquests comerços hauran d'estar capacitats per atendre en català sempre que el client ho demani. La nova llei també té previst que la retolació sigui almenys en català.

Pel carrer les opinions són múltiples, però sllò que sí que té clar la gran majoria de comerciants o dependents entrevistats per Diari de Balears és que «les lleis són iguals per a tothom, independentment de la mida dels establiments». «O no s'ha d'aplicar, o tothom ha d'atendre en català i poder ser sancionat si no ho fa». Els qui defensen amb més fermesa aquesta normativa són els comerços que es veuran afectats de manera directa per aquesta llei, però els petits comerciants que ja atenen en català consideren que es bo que s'obligui a atendre en la nostra llengua.

Allò cert és que la normativa del Govern pot dur més d'un problema als comerços de la ciutat. «Jo aquí tenc nines que no el parlen i no em sembla bé que s'aprovi aquesta normativa. No crec que s'hagi de discriminar ningú per no conèixer una llengua. Què he de fer, les he de treure de la feina? A més, trob que aquesta és una mesura que també hauria d'aplicar el petit comerç. O tots o ningú». Qui així s'expressa és Antònia Cànoves, encarregada de la botiga Eurocarnaval, una de les que més feina tenen en aquests moments.

Pep Ramis, del departament de comunicació d'El Corte Inglés, ens explica que ells no tindran cap problema per aplicar la futura llei (és previst que el document de la Conselleria d'Economia s'aprovi divendres). «En aquests moments tot el nostre personal és d'aquí i la retolació dels nostres establiments és perfectament bilingüe. Fins i tot la nostra publicitat s'adapta al mitjà en què s'emet. La gran majoria dels nostres empleats parla català sense cap problema i, per tant, no ens costarà gens adaptar-nos a la nova normativa. Avui en dia ja la complim».

Belén Morera és dependenta a Via 55 i assegura que «em sembla una bona idea, no hi haurà cap problema, però allò que s'ha de fer és aplicar la mesura en tots els comerços».

Antonio Ruano assegura que ells sí que tindran un entrebanc, ja que no coneixen el llenguatge tècnic de la fotografia en català. «Què vols que et digui, jo en català som incapaç de col·locar-te una càmera. Ens agradaria parlar-lo, allò que passa és que tota la vida hem estat despatxant en castellà; a casa les mares ens reprimien i ara ens costa moltíssim. Amb els nostres fills la situació serà molt diferent». Allò que té clar Ruano és que faran falta molts de doblers en subvencions per a la retolació. «És molt cara i una partida que ha de ser subvencionada».

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris