lluvia ligera
  • Màx: 25°
  • Mín: 23°
21°

Pons: «El traspàs de les competències d'Educació ha estat un gran negoci per Madrid»

El conseller vol presentar a la ministra Del Castillo documentació sobre el dèficit financer a les Balears

"Aquest inici del curs escolar i universitari ha estat el primer en molts d'anys que es considera «normal» o pròxim a la normalitat. Però queden assumptes pendents...
"Queden algunes poquíssimes classes pendents d'adjudicar, corresponents a especialitats en què hi ha hagut problemes per trobar professorat: professors de les àrees tecnològiques, logopedes... Jo diria que en un sistema educatiu públic que maneja quasi 7.500 funcionaris és absolutament inevitable que quedi alguna petita vacant en alguna plantilla. En tot cas, és anècdota pura.

"Alguns, com Pere Cantarero (PP), han denunciat aquesta «anècdota».
"Les crítiques de Pere Cantarero eren (supòs jo) les d'un col·lectiu del PP que ha quedat una mica arraconat i necessitat d'afirmació per aconseguir un cert protagonisme. Però el senyor Cantarero, que té experiència i coneixement del sistema educatiu més que suficient, pot estar "està" ben segur que el començament del curs d'enguany ha estat absolutament notable i satisfactori i normalíssim.

"Hi ha centres educatius en construcció, més altres projectats. Compliran el protocol de sostenibilitat mediambiental?
"Sí, totes les construccions noves que l'Administració progressista impulsa correspondran a paràmetres mediambientals prou ambiciosos. En el primer projecte elaborat per nosaltres "l'institut de Sant Agustí, a Sant Josep d'Eivissa" això es produeix: hem fet públiques les condicions d'aprofitament de l'aigua, de l'energia solar, de la racionalització dels sistemes de calefacció...

"Aquesta casta d'obres encarirà els projectes en un moment en què Educació ha denunciat la seva manca de finançament. Com...?
"Perdonau: això és un encariment d'inversió inicial, a la llarga és una disminució de la despesa corrent, que pot compensar l'encariment. Els sistemes elèctrics que nosaltres introduïm a aquest institut de Sant Agustí se suposa que donaran un menor consum d'energia elèctrica i, per tant, una menor despesa en electricitat.

"Ho preguntava perquè heu demanat una revisió del finançament educatiu.
"Crec que hi ha un estat d'opinió generalitzat perquè efectivament la transferència de l'Educació es va fer molt a la baixa, i també que el sistema educatiu de les Balears, a causa del creixement quantitatiu que està experimentant presenta moltes mancances de centres nous o de reforma dels centres existents. Ja n'havia començat a parlar amb l'anterior equip de Govern. Malauradament, hi va haver procés d'eleccions, hi ha hagut canvis en el Ministeri i hem hagut de reprendre-ho de bell nou. En aquests moments hi ha una carta meva a la ministra, la senyora Pilar del Castillo, en la qual li deman una reunió i li dic que jo vodria presentar-li un document sobre l'estat de l'educació a Balears, del problema de finançament per fer noves inversions, i la voluntat del Govern per establir un conveni amb l'Executiu de l'Estat perquè ajudi a confinançar aquestes noves construccions. N'esper la resposta. Vull recordar que si analitzam com ha anat el finaçament de l'educació al llarg dels anys 90 ens hem d'adonar que a tot l'Estat l'educació s'ha encarit extraordinàriament. I aleshores l'Estat hauria de ser conscient que aquest encariment se l'han carregat sobre les esquenes totes les comunitats autònomes. Ha estat un gran negoci per Madrid.

"Una darrera pregunta. Algunes «Cadeca» locals, com ara Acció Familiar o ASI, tornen a protestar contra els sistemes d'immersió. Ha estat rendible el model?
"En primer lloc, el procés d'immersió és internacional. Hi ha un fet objectiu, amb un consens absolut, formulat a la Llei de normalització lingüística: que tots els habitants de les Balears, en concloure els seus estudis obligatoris, han de parlar i han d'escriure en les dues llengües oficials a les Illes. I la millor manera és la impregnació ambiental, una estratègia educativa. Heu esmentat alguns organismes que poden ser recelosos. Són purament anecdòtics, estan desconnectats del món real, desconeixen els continguts pedagògics dels programes d'immersió i empren aquestes coses per treure'n algun tipus de profit. Però els pares d'aquests nins i nines que són objecte d'aquest programa són plenament satisfets, perquè veuen que d'aquests programes en treuen coneixements.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris