algo de nubes
  • Màx: 23°
  • Mín: 15°
23°

Els infants de fora vila, més preparats per reaccionar davant un estímul sonor

Aquesta habilitat pot contribuir a evitar atropellaments a les ciutats

«Els infants de les zones rurals obtenen un rendiment més gran en les feines que avaluen les capacitats per a l'ús de la informació auditiva de l'entorn viari, obtenint un temps de reacció menor que els ciutadans i una percepció del risc millor i més precisa». Aquestes paraules d'Enric Munar i Jaume Rosselló "investigadors al departament de Psicologia a la UIB" signifiquen que els foravilers semblen més atents als sons abruptes, de manera que la seva capacitat de resposta els fa més hàbils en el moment de prevenir un accident viari: l'infant rural reaccionarà abans que un ciutadà en sentir el soroll d'un vehicle.

Això no obstant, els factors ambientals en què es troba un infant ciutadà "experiència, pràctica, ensinistrament" «influeixen en la millora de l'ús de la informació auditiva de l'entorn circulatori»; és a dir, que els joves ciutadans són més capaços d'establir diferències entre freqüències sonores relativament properes "com ara, la diferència entre el renou d'una motocicleta i un automòbil", mentre que els camperols disposen de millor resposta davant un renou sobtat. D'aquesta manera, a més, l'infant de ciutat és capaç de discriminar millor el sentit dels moviments quan els canvis acústics són únicament de freqüència "el cas paradigmàtic és el de l'anomenat efecte Doppler, pel qual sentim més greu el so d'un tren que s'allunya que el d'un altre que se'ns acosta": «una possible explicació d'aquest fenomen pot estar relacionada amb l'emmascarament acústic exagerat de l'entorn viari», diuen els autors: no just és la intensitat "fort o lleu" del so allò a què prestam atenció, sinó també a la seva freqüència, per preguntar-nos si és alt "el vehicle se'ns acosta" o baix "s'allunya".

Són les conclusions extretes pels dos psicòlegs "especialitzats en l'estudi de la percepció i l'atenció" després d'efectuar examens audiomètrics "amb els quals s'estableix la percepció de sons purs" i de discriminació de sons "la capacitat per distingir els diferents components bàsics dels sons: intensitat, altura i continuïtat o discontinuïtat)" D'aquesta manera, en l'entorn del laboratori, els infants havien de mostrar la seva capacitat auditiva, des de la capacitat per sentir un so fins a l'habilitat per distingir-lo d'un altre.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris