nubes dispersas
  • Màx: 19°
  • Mín: 15°
19°

Foment creu que la rendibilitat del tren passa per les zones turístiques

El d'Artà hauria d'arribar a la costa i el de l'aeroport a la Platja de Palma

Els estudis que fa la Conselleria de Foment sobre la viabilitat de les línies Palma-Manacor-Artà i Palma-aeroport arriben a la mateixa conclusió: la rendibilitat passa per les zones turístiques. Això vol dir, en el cas d'Artà, que el vell traçat s'haurà de concebre d'una altra manera, almanco en tot el que afecta les estacions terminals.

Tot i que encara no vol parlar de xifres, la Conselleria de Foment ja té assumit que «una línia de ferrocarril difícilment serà rendible. Per tant, es pot assumir un cert nivell de pèrdues que faria factible el projecte, però una pèrdua total seria molt difícil de suportar per al Govern».

Per tant, l'estudi de viabilitat que realitzen actualment tècnics que han fet la mateixa feina per la Generalitat de Catalunya es dirigeix a analitzar els aspectes econòmics de les inversions. En tot cas, una conclusió ja es pot avançar: un projecte que es pugui tirar endavant ha de passar per les zones turístiques. Això vol dir que en el cas del tres a l'aeroport, el servei hauria de cobrir la Platja de Palma i només pensar en la línia aeroportuària com una estació més dins la iniciativa.

A la vegada, el tren Palma-Inca-Manacor-Artà ha de tenir present la costa o oblidar-se de rendibilitats mínimes o de pèrdues acceptables. Això vol dir establir almanco dues línies suplementàries, probablement una que aniria fins a Portocristo, i l'altra que faria el servei Son Servera-Cala Millor.

S'ha de pensar que aquests projectes es troben encara en fase d'estudi. Això implica que, en tot cas, i si hi ha consens dins la direcció del PP per dur-los endavant, passarien a formar part de la campanya electoral de l'any que ve.

Tot i així, els problemes tècnics són importants, i estan centrats en les inversions que serien necessàriess per treure endavant la iniciativa. Així, són fan falta màquines ràpides que puguin realitzar el trajecte en un temps acceptable. A això s'ha d'afegir que l'antiga instal·lació de les vies no només es troba en desús des de fa un quart de segle, sinó que també han quedat obsoletes algunes parts del vell traçat.

Per la seva banda, el tren de l'aeroport-Platja de Palma s'hauria de construir per complet, amb el problema d'expropiacions de terrenys que això implica.

Tot i així, i encara que no es digui públicament, l'exemple en què es miren els responsables de Foment és el tren de Sóller, gestionat per una empresa privada i rendible malgrat totes les dificultats que implica un servei d'aquest tipus.

Per Foment, el «secret» del tren de Sóller és el caire turístic que li han sabut donar els seus responsables, amb un estil i personalitats pròpies que li permeten establir uns preus que possibiliten el seu manteniment sense suportar pèrdues.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris