algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 14°
14°

El ParcBIT ocuparà 45 quarterades i acollirà una població de 10.000 persones

L'arquitecte Richard Rogers presentà ahir el «masterplan» d'aquesta «nova ciutat»

El ParcBIT, el megaparc telemàtic projectat prop del campus universitari, acollirà, segons va explicar l'arquitecte Richard Rogers, prop de 10.000 persones entre treballadors i residents. La instal·lació ocuparà l'espai entre dos torrents del camí de Can Manuel, a Son Espanyol. Segons Rogers, el nou complex està concebut com a «model de ciutat sostenible basat en tres principis fonamentals: l'excel·lència del disseny, la comprensió adequada de les necessitats socials i l'ús intel·ligent dels recursos naturals». «El ParcBIT és un excel·lent exemple de minimització d'energia i de recursos», comentà Rogers. Aquesta concepció de la ciutat del futur procedeix de la necessitat amb què es troba la societat occidental de repensar el seu model de ciutat. Segons Rogers, «a Gran Bretanya ja cerquen maneres d'humanitzar les ciutats per evitar l'èxode massiu dels seus habitants al camp».
El nou model de ciutat es basarà en un mínim ús de vehicles, afavorint la reducció de distàncies entre els diferents punts de la ciutat perquè els seus habitant puguin desplaçar-s'hi a peu o en bicicleta o, en tot cas, fent ús del transport públic. Un dels problemes de les ciutats actuals és la proliferació de grans centres comercials fora del nucli urbà, cosa que obliga el ciutadà a fer ús del cotxe.
Segons va explicar Richard Rogers, «per entendre el ParcBIT i la necessitat d'aquest model de ciutat, és necessari comprendre que la implantació de la xarxa informàtica ha estat per a la nostra societat com la revolució industrial per a la societat agrària del segle XIX».
L'arquitecte que s'ha encarregat del masterplan del ParcBIT, insistí en diverses ocasions que «la ciutat més eficaç és la compacta, amb distàncies curtes i espais dedicats a l'oci i a la feina, aprofitant que l'efecte no contaminant de les noves activitats professionals».
El complex comptarà amb tots els elements necessaris per viure, com per exemple, hotel amb sala de convencions, bancs, servei de correus, centres comercials, restaurants, serveis de reprografia i missatgeria, llibrerires especialitzades, papereries tècniques, distribuïdores d'informàtica, serveis de traducció, apotecaries, guarderies, col·legis, àrees de jocs, oferta d'oci (incloent, si és possible, un camp de golf) i tot allò que sigui convenient per convertir el parc en un lloc atractiu per a empresaris, treballadors i residents.
Aquest enfilall d'edificacions haurà de menester prop de 45, que són 317.500 metres quadrats de terreny, distribuïts en 10.000 metres en àrees de serveis, 12.500 per a funcions municipals, 90.000 per a oficines, 35.000 com a zona d'ús mixt, 90.000 per a cases i 80.000 per a aparcaments.
El ParcBIT acollirà entre 6.000 i 7.000 residents i més de 3.000 treballadors, en total, prop de 10.000 persones.
Per la seva part, el conseller d'Economia i Hisenda, Antoni Rami, present a l'acte de presentació del ParcBit que se celebrà ahir a la UIB, manifestà que «no es tracta d'una acció aïllada sinó que es fa des de diverses perspectives, com la tecnològica, la urbanística, l'arquitectònica, l'entorn mediambiental...». Rami va comentar que amb aquest parc telemàtic es pretén «convertir les Balears en una de les referències mundials en la societat de la informació» i cità algunes de les condicions que reuneixen les illes per acollir aquest complex amb garanties, com «l'alta freqüència de vols que connecta Mallorca amb les ciutats més importants d'Europa, la importància del sector turístic, o la xarxa de telecomunicacions completament digitalitzada». En referència a la implicació del pacte urbanístic en l'execució, Rami hi restà importància i comentà que el complex, en realitat, «només tindrà 4.000 residents».
Pel que fa al nou tram de carretera que es vol construir per arribar fins a la Universitat, Rami argumentà que «només és una carretera, no una autopista, i es construirà en benefici dels ciutadans». Rogers, a la mateixa pregunta, havia preferit «l'habilitació de carrils bici».

Terra i llengua

Només unes setmanes després de l'anunci del pacte urbanístic entre el Govern i l'oposició, hom es demana de quina manera podria afectar aquest projecte de ParcBIT per a 10.000 persones, ocupant 45 quarterades de terra al costat de la serra de Tramuntana, alguna de les possibles desclassificacions. Així mateix, la qüestió dels accessos al Parc no sembla tenir una solució gaire ecològica: baldament s'habilitassin els carrils bici que proposa Rogers, ens costa d'imaginar científics i executius d'alt poder adquisitiu en bicicleta en ple mes d'agost a les costes de la carretera de Valldemossa. Pel que fa a la llengua catalana, de moment, hi és completament ignorada: actes i impresos són tots redactats en espanyol.

COMENTARIS

De momento no hay comentarios.

Comenta

* Camps obligatoris