La Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística. L'empresa Toyota es va negar a atendre un client en català, cosa que vulnera els drets dels consumidors a Catalunya.
L’empresa ho justifica en un correu, publicat per l'entitat, en què justifica que són una companyia d’àmbit multinacional i que els idiomes oficials són el castellà i l’anglès.
La Plataforma ha remarcat que Toyota incompleix la normativa vigent a Catalunya. Segons el Codi de Consum de Catalunya, els consumidors tenen dret a ser atesos en català: «Les persones consumidores, en llurs relacions de consum, tenen dret [...] a ésser ateses oralment i per escrit en la llengua oficial que escullin».
L'entitat apunta que la multinacional també incompleix la llei de Política Lingüística: «Les empreses i els establiments [...] que desenvolupen llur activitat a Catalunya han d'estar en condicions de poder atendre els consumidors i consumidores quan s'expressin en qualsevol de les llengües oficials a Catalunya».
‼️ @Toyota_Esp es nega a atendre un client en català i vulnera obertament els drets dels consumidors.
— Plataforma per la Llengua #LaVeuQueCreix 📢 (@llenguacat) August 27, 2024
❌ Ho justifica dient que és una companyia d'àmbit multinacional on els idiomes oficials són el castellà i l'anglès.
L'empresa incompleix la normativa vigent a Catalunya. 👇 pic.twitter.com/WqUEZqKyjN
Altres empreses d'automòbils com Seat, Cupra, Lexus, Tesla, Mazda o Ford (Pareix que Škoda i Volkswagen enguany han inclòs la llengua catalana / valenciana a les guies del conductor) també ofereixen les instruccions d'ús i manteniment de vehicles que fabriquen i comercialitzen en català / valencià... però, vet-ho ací que qualcunes ho amaguen (?!), fins al punt que sovint els "comercials" i "venedors" si els hi ho demanau ho ignoren i en les webs costa de trobar-ho car sovint no son en la llista general de llengües que ofereixen, ans en un lloc "amagat" d'accés no pas senzill ni directe.
Idò, tampoc ofereixen l'opció en català / valencià de les instruccions i manteniment dels vehicles a l'hora de mostrar i lliurar els vehicles, tal com estableix la llei, tot i tenir-les publicades i disponibles (?!)
Segurament molts d'usuaris i propietaris de models de vehicles d'aquestes marques suara esmentades ho ignoren, és clar, si cap venedor els hi ha ofert i indicat la possibilitat d'aconseguir-les, malgrat que, ara per ara, sigui en format Pdf.
Per una altra banda molts de webs d'empreses d'automòbils, si les voleu consultar en llengua catalana / valenciana, les haureu de cercar amb el codi de país ad, és a dir el d'Andorra, per exemple Seat.ad.
Una volta més, és fa palesa la necessitat que la llengua catalana / valenciana esdevingui oficial de la Unió Europea, ben segur que aleshores serà més molt més fàcil i visible reclamar els nostres drets com a usuaris de vehicles que es comercialitzen en un indret de la UE... i alhora també farà emmudir qualques xovinistes espanyols mofetes que ara tot d'una titllen els parlants i usuaris d'una determinada llengua "d'intolerants" (!?)