algo de nubes
  • Màx: 16°
  • Mín: 15°
17°

SFM pagà 44.000 hores extra als seus empleats l’any passat

Costaren 2,4 milions i algun maquinista cobrà 90.000 € anuals, més que el president del Govern. Ara s’han reduït dràsticament amb un canvi en la gestió. Se’n fan un terç de les que es feien al 2011

Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM) pagà 44.000 hores extra als seus empleats durant l'any passat, fet que suposà un cost de 2,4 milions d'euros. La xifra, altíssima, provocava que alguns treballadors, sobretot maquinistes, arribassin a doblar el sou. Algun, l'any passat, cobrà més que el president de l'Executiu i arribà als 90.000 euros, segons fonts de l'empresa pública. El 2011 SFM fou gestionat mig any pel Pacte de Progrés i mig any per l'actual Govern del PP. Ara, la situació s'ha començat a reconduir, a partir de la modificació del sistema de torns dels maquinistes. Durant el primer trimestre d'enguany s'han fet un terç de les hores extraordinàries que es feien en el mateix període de l'any passat. S'ha passat de 15.000 a 4.000.

"S'han de disminuir al màxim possible perquè en això ens hi va la viabilitat de l'empresa", advertí el gerent d'SFM, José Ramón Orta, qui manté que "el transport públic ha de ser deficitari, però no tant". Orta destacà que la reducció d'hores extra s'ha aconseguit millorant la gestió de personal i acabant amb una excepcionalitat que s'havia convertit en estructural. SFM reconeix, però, que té una mancança de maquinistes i, un pic desconvocades les oposicions que impulsà el Pacte, que el PP considera "inassumibles", ara iniciarà un procés de remodelació interna per formar més personal que pugui conduir els trens.

I és que el Govern ha reduït dos milions el capítol de personal d'aquesta empresa, passant dels 14,5 milions de l'any passat als 12 d'enguany. La xifra, però, és important si es té en compte que els ingressos d'SFM són només de cinc milions d'euros anuals, incloent-hi la venda de bitllets, el lloguer de fibra òptica o el lloguer d'immobles. "El que treim no ens basta ni per pagar la meitat del nostre personal", diu el gerent.

En el pressupost d'enguany, però, es preveu incrementar els ingressos de cinc a set milions. Per millorar-los, SFM planteja dues vies: la primera és treure un major rendiment als immobles i altres espais de què disposa. A banda d'intentar encabir un centre comercial dins l'estació Intermodal i d'explotar comercialment el pàrquing per obtenir ingressos a través del lloguer de les 300 places que té, l'empresa pública també pretén llogar un dels dos edificis d'oficines que té a Son Rutllan (en un té la seu i l'altre està buit) i algunes estacions (la de Consell-Alaró, per exemple).

La segona via implica un increment de tarifes, que el gerent considera ineludible, però que depèn del Consorci de Transports de les Illes Balears. El bitllet del metro de Palma, que val 95 cèntims, és dels més barats de l'Estat, i el preu del bitllet de tren entre Palma i Manacor, que costa 2,65 euros, és molt més barat que l'autobús.

No es preveu ni reduir freqüències ni serveis, però sí una reordenació per ajustar l'oferta a la demanda. Ara, SFM no pot preveure amb exactitud quina demanda té cada servei, perquè manté un contenciós amb l'empresa Telvent, que té la gestió dels torns d'accés a les estacions i de les màquines de venda de bitllets. L'increment del contingent de maquinistes, a través del procés de remodelació intern, possibilitarà que SFM pugui posar en marxa un projecte per millorar el servei: els combois exprés. Seran trens sense aturades que permetran enllaçar Inca amb Palma en 19 minuts i convertir-se en una alternativa atractiva al vehicle privat.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Xebel·lí, fa mes de 6 anys

sepeyo,

els PESEMEROS només han eixamplat es forat de deute volent ampliar es tren fins allà on no hi plou. Per tant, ni uns ni altres han tengut dallonses de posar ordre. Un poc d'objectivitat és benvinguda

Valoración:-1menosmas
Per Xebel·lí, fa mes de 6 anys

UNA BONA PRIVATITZACIÓ I VEURIEU COM RETRIEN DE BÉ AQUESTS MINISTRES MAQUINISTES

Valoración:-1menosmas
Per Xoriguer, fa mes de 6 anys

El que passa, ara i abans, és que necessiten més gent, tant per manteniment, com maquinistes, com per a tot. Però creuen que explotant els que tenen ja se'n sortiran. Acaben d' anular unes oposicions que tenien convocades, i creuen que si hi ha treballadors que fan més hores de les que els toquen ho faran de gratis. A més, en aquesta empresa hi ha una colla de gent que no se sap com hi han entrat. Uns en temps d'en Matas i altres en temps del Pacte. El que es necessita és una neteja a fons i unes oposicions on tothom tengui les mateixes oportunitats, no com en les que han anulat que els que ja han treballat a SFM, tenien gairebé la plaça assegurada. Qui mèrit és haver entrat per la porta falsa?

Valoración:4menosmas
Per sepeyo, fa mes de 6 anys

tot això és mentida,en na cabrer les hores extres es van disparar i ambel PSM tot es va posar en ordre, ara torna el PP i tot es un canxondeo

Valoración:2menosmas
Per Catalina Catalana, fa mes de 6 anys

Que un maquinista cobri més que el president del Govern no és rès anormal ni mal fet. Almanco el maquinista "no es surt de les vies" i compleix amb la seva obligación.

Valoración:0menosmas
Per un ferroviari, fa mes de 6 anys

I aixo que teniu un triunvirat a la gerencia del tren per gestionar SFM durant el quatre anys de pacte d'esquerres. I jo me deman nio s'haurien de demanar responsabilitats a qui del PSM, Esquerra unida i del PSE , segons se diu a la noticia, mal gestionaran el tren i es prederen aquesta quantitat de doblers.
¿Algu recorda els noms de qui eren els tres caps de la gerencia de SFM?, un d'ells era un petrer, pero als altrres no les record.

Valoración:3menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris