algo de nubes
  • Màx: 16°
  • Mín: 15°
17°

El Govern es planteja no fer mai el tren d'Artà

El nou gerent de SFM afirma que seria molt més barat dur els passatgers per carretera i que cal reflexionar-hi

Imatge de l'obra del tren cap a Artà el mes de març passat.

25-03-2011 | Miquel Àngel Canals(M. À. Cañellas.)

El nou gerent dels Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM), José Ramón Orta, va anunciar ahir que el Govern vol aturar "temporalment" la construcció del tren tram entre Manacor i Artà. Segons Orta, SFM no té prou doblers per fer-lo, perquè l'Estat no ha pagat els doblers que calien i no els queda més remei que "suspendre'n" les obres. Amb tot, el gerent de SFM no descarta que el tren a Artà quedi suspès definitivament. Explicà que és molt més barat dur els passatgers amb autocar i que tot plegat s'ha d'estudiar.

Orta va explicar que, dels 443,75 milions d'euros prevists en el conveni ferroviari, l'Estat tan sols n'ha pagat 57,5: 3 milions el 2008, 25 el 2009, 15 el 2010 i 14,5 enguany. Ara, tan sols amb el tren de Manacor a Artà ja s'han licitat i adjudicat obres per valor de 90,9 milions d'euros i, d'aquests doblers, just se n'ha pagat 20 milions. De fet, i comptant-hi tot el conveni, s'han adjudicat 200 milions d'euros i això, diu Orta, comporta un desfasament de 143 milions.

Tenint en compte la manca de doblers, el gerent, que just fa nou dies que és al càrrec, avisà que "òbviament" les restriccions també afectaran d'altres projectes inclosos en el conveni, com l'electrificació de la xarxa ferroviària i la supressió de passos a nivell. Tot i això, no va voler donar-ne detalls perquè encara ho ha d'estudiar.

Sembla que SFM tampoc no té gaire clar què farà amb les infrastructures que ja s'han començat a construir i amb els sis trens Vossloh que va comprar l'anterior Executiu per 24 milions. Avui encara es pot veure un d'aquests combois a l'estació intermodal de Palma, amb un cartell en què s'expliquen les bondats d'un vehicle que podria no circular mai a Mallorca. En total, fins ara s'ha executat un 19% del projecte, segons el gerent de SFM, i Orta assegura que es mantindrà tot allò que s'ha fet fins ara. Si finalment no s'acaba duent el tren a Manacor, estudiaran com reutilitzar-ho.

El gerent no descarta que no es faci el projecte, perquè mantenir-lo tindria un cost de devers tres milions d'euros a l'any per 191.000 passatgers que es podrien dur en autobús per 683.000 euros l'any. Orta declarà que les xifres "conviden a reflexionar". Tot i que els socialistes havien dit que als pressuposts estatals hi consten partides per valor d'uns 60 milions per al tren a Artà, Orta ho descarta. De fet, quan se li comentà aquest argument, es posà a riure i va dir que el 2011 el conveni tan sols preveu 14,5 milions. "Que m'ho mostrin!", va exclamar, i va insistir a demanar que expliquin a quines partides consten aquests doblers. Precisament es basa en el conveni i en els apèndixs signats fins ara per descartar cap acció judicial per reclamar els doblers pendents del conveni ferroviari.
El termini per suspendre el contracte de les obres de manera unilateral ja ha vençut, però Orta pretén negociar amb les empreses valent-se d'un mecanisme legal que li permet aturar-les temporalment.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 3
Siguiente
Per Jaume, fa mes de 7 anys

No al tren de llevant- el tren de la vergonya, volem un bon transport públic pensat pet la mobilitat de la gent no obres faraòniques sense sentit ni utilitat, basta de destruir Mallorca!

Valoración:2menosmas
Per Violant, fa mes de 7 anys

Sr Lúcid pens que hi ha anat molt poc en Bus per Mallorca per a receptar-ho

Valoración:-3menosmas
Per Lúcid, fa mes de 7 anys

És ben vere, el tren Manacor-Artà era una absoluta ruïna, un projecte desmesurat i estúpid. Més barat seria, ho sap qualsevol annerot, muntar una flota d'autobusos amb freqüències de la línia 15 de la EMT a l'Arenal.

Qui diu que els 'esquerrans' no tenen interesos particulars en política? L'absurd del tren-tram n'és una mostra evident.

Valoración:7menosmas
Per desconfiat, fa mes de 7 anys

I aquest nou gerent, d'on surt? és un altra nouvingut que es beneficia del partit? quina experiència deu tenir amb temes ferroviaris? molta? nul·la? Sembla que el PP ha tornat a omplir els serveis públics de incompetents i aprofitats.

Valoración:4menosmas
Per joan pere, fa mes de 7 anys

El que hem de fer es castigar-los a les pròximes eleccions per la seva política antisocial.

Valoración:4menosmas
Per colonier, fa mes de 7 anys

El problema es que no l'han fet ells, no l'han adjudicat ells, i no s¡han pogut embutxacar les comisions com al palma arena, autovia manacor, autovia inca-sa pola, centre de visitants de cabrera, metro submari, parc de les estacions.....segesc?

Valoración:7menosmas
Per albert vidal, fa mes de 7 anys

preu bitllet bus palma-cala rajada= 10 euros de vellón

Valoración:0menosmas
Per Artanenc, fa mes de 7 anys

Home, clar que surt millor de preu utilitzar el bus, ja que aquest costa uns 8 o 9 euros en el trajecte d'Artà a Palma i en canvi utilitzant l'anomenat BUS+TREN costa uns 4 euros. Això no vol dir que els polítics de torn tenguin dret a aturar un projecte aprovat i que ja ha tocat els nassos dient.ho clar, s'han expropiat terres, s'ha fet una nau gigantesca a les afores del poble, etc. Tots tenim dret a utilitzar un transport públic econòmic i accesible!!

Valoración:6menosmas
Per un mallorqui, fa mes de 7 anys

Quan tots els governs i l'Espanyol en primer lloc aposten pel transport del ferrocarril "AVE", a Mallorca, els il.luminats tornen a caure en l'error dels anys 70, fomentant el transport per carretera. No ho entenc, l'excusa dels diners no és de rebut, davant d'un projecte mig acabat i aprovat.

Valoración:17menosmas
Per Joan Miró Font, fa mes de 7 anys

Comparau s'actitud des govern de n'Antich davant Ço n'Espases o es Consell d'Eivissa d'en Tarrés davant es mur de sa vergonya de s'encreuament de Jesús i sa des d'en Bauzá respecte des tren d'Artà. I alerta, que encara no s'ha vist clar sa des Consell eivissenc d'en Vicent Serra respecte des carrils de bicicletes de ses carreteres de Sant Miquel i sobretot de Sant Joan. S'esquerra (?) té manies i, per tant, perd es poble i sa dreta no en té i, per tant, també perd es poble. És a dir, hi ha sous pes palau de congressos i pes metro i no n'hi ha pes tramvia i pes tren d'Artà (ni per [M]). Barruts es uns i concagats es altres!

Valoración:17menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 3
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris