algo de nubes
  • Màx: 14°
  • Mín: 13°
17°

O tren per devora la carretera d'Alcúdia, o res

Mobilitat descarta fer passar el tren per la zona de l'Albufera i només preveu el corredor de la carretera. Diu que si l'Ajuntament bloqueja la proposta, començarà a estudiar altres projectes on destinar la inversió

La Conselleria de Mobilitat (Bloc) només té en compte una alternativa per fer arribar el tren fins a Alcúdia: la del corredor Nord, que passa per devora la carretera Palma-Alcúdia fins a arribar al nucli urbà. Descarta totalment l’altra opció plantejada, la que transcorre per la zona de l’Albufera.

A més, adverteix que si l’Ajuntament d’Alcúdia (UM) continua plantejant problemes i no accepta l’únic corredor "viable", començarà a estudiar la possibilitat de destinar a un altre projecte ferroviari la inversió que preveia aquí.

Així de clar ho deixà ahir el director general de Mobilitat, Antoni Verger, que comparegué amb el seu col·lega d’Ordenació Territorial, Bernat Aguiló, després que dBalears publicàs que la Conselleria de Medi Ambient (UM) avala l’opció de l’Ajuntament d’Alcúdia per fer la via devora l’Albufera.

Ambdós evitaren valorar l’aval de Medi Ambient al·legant que no els constava. En canvi, recalcaren que, fins ara, tots els documents que han sortit d’aquella Conselleria han ratificat el traçat per devora la carretera i han desaconsellat el de l’Albufera. Una opció que, per Mobilitat, no existeix perquè tots els estudis diuen que el seu traçat és el millor per qüestions de mobilitat, seguretat, medi ambient i agilitat administrativa. "I per la Conselleria anar contra tots aquests informes seria una irresponsabilitat", afegí Verger.

Pel que fa a la mobilitat, mentre que el corredor del Govern acaba al nucli d’Alcúdia i té una població de 5.000 persones a 15 minuts de l’estació, el defensat per l’Ajuntament acaba enmig del camp, al Fogueró, amb un miler de censats en un radi d’un quilòmetre.

En qüestions de seguretat, mentre el corredor de l’Albufera creua 3,2 quilòmetres amb risc d’inundació —menys de quatre metres sobre del nivell del mar—, l’altre just travessa 385 metres amb risc. L’àrea pateix una inundació cada cinc anys i "no posarem el tren en una banyera", advertí Aguiló.

A més, tal com també advertí ahir el GOB, el corredor de l’Albufera creua zones LIC i ZEPA i la Unió Europea hauria d’autoritzar-lo sempre que no afectàs espècies protegides i no hi hagués alternativa, però hi ha espècies protegides i traçat alternatiu. La UE no tendria termini màxim per autoritzar-ho i no es podria aprovar aquesta legislatura. Segons Mobilitat, l’únic avantatge del corredor de l’Albufera seria que s’haurien d’expropiar menys terrenys.

El batle d'Alcúdia vol que arribi al Port
El batle d’Alcúdia, Miquel Ferrer (UM), assegurà ahir que "no acceptarem un ultimàtum per part de la Conselleria de Mobilitat". D’aquesta manera, Ferrer considerà que la millor solució "és el diàleg entre les institucions i ara que s’ha trobat una manera per tal que el tren arribi al Port i no afecta cap zona protegida, s’ha d’estudiar".

Així, el batle d’Alcúdia, que sempre ha defensat l’antic projecte del corredor del tren de sa Pobla fins a la seva localitat, explicà ahir que "el conseller de Medi Ambient ha cercat una alternativa que passa pel corredor sud del Puig i pot ser viable". Tot i això, Ferrer manifestà que "encara no hi ha cap projecte d’aquesta nova alternativa que evita, totalment, els espais protegits. El problema rau en el fet que la Conselleria de Mobilitat és més partidària de fer arribar el tren per la part nord del Puig.

Grimalt: “S’estudia una tercera opció que no afecta l’Albufera”
"Dimecres passat no decidírem cap traçat pel tren de sa Pobla a Alcúdia, només n’estudiàrem una tercera opció que no afecta en cap moment el parc de l’Albufera". Amb aquestes paraules, el conseller de Medi Ambient del Govern, Miquel Àngel Grimalt (UM), resumí ahir la reunió mantinguda dimecres passat dematí amb el batle d’Alcúdia, Miquel Ferrer (UM).

Grimalt explicà que "només miràrem una alternativa als corredors que hi ha actualment damunt la taula perquè el tren vagi pel sud de la muntanya i arribi al Port d’Alcúdia, tal com demana l’Ajuntament de la localitat des del principi". Així trobaren un corredor que passa per darrere la central elèctrica el Murterar i "que evita totalment el Lloc d’Importància Comunitària (LIC) de l’Albufera i que mediambientalment sembla que seria viable, tot i que encara s’ha d’estudiar.

A més, s’ha de mirar si tècnicament el tren pot recórrer per aquesta tercera opció". Amb això, el conseller Grimalt volgué deixar clar que "aquesta tercera opció s’allunya totalment dels terrenys protegits de l’Albufera".

D’altra banda, Miquel Àngel Grimalt també parlà de la primera opció per al corredor del tren que es consensuà amb tots els ajuntaments durant el passat Pacte de Progrés que governava en el Govern balear i que transcorria per dins zones protegides: "Avui dia aquell corredor no és una opció perquè des de la Conselleria de Medi Ambient no autoritzaríem mai aquest projecte". Cal recordar que la primera opció passa per zones protegides del parc natural de l’Albufera.

Per acabar, el conseller de Medi Ambient del Govern manifestà que el corredor proposat per la Conselleria de Mobilitat que transcorre paral·lel a la carretera general d’Alcúdia i per la zona nord de la muntanya "té el vistiplau de la Conselleria de Medi Ambient".

Tot i això, Miquel Àngel Grimalt digué que "des de la Conselleria de Medi Ambient no decidirem cap traçat per al futur corredor del tren que ha d’enllaçar la localitat de sa Pobla amb la d’Alcúdia, tan sols informarem favorablement o no de les diferents propostes que ens arribin perquè les valorem mediambientalment".

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 3
Siguiente
Per MPG, fa mes de 10 anys
Crec que aquesta plataforma que s'ha creat "Per Son Fe no pot ....." només defensa els interessos particulars de les persones que es vorien afectades en temes d'expropiació, si es realitzas el corredor nord. Es veritat que algunes de aquestes persones ja han estat afectades per el teme de les obres de millora de la carretera Alcúdia - Palma, però crec que una infraestructura com aquesta, amb un servei de mobilitat per tots el alcudiencs (estudiants, persones discapacitades, persones majors, etc...) n'ha d'estar per damunt d'aquest interessos. Crec que aquest oportunitat que té Alcúdia no es pot deixar passar. Deman a l'Ajuntament que deixí anar els interessos particulars i denfensi el més raonable per la resta d'alcudiencs.
L'impacte ambiental serà mínim (cosa que a Mallorca s'ha de tenir molt en compte) i el cost de les obres inferior, tenint en compte la qualitat del terreny del corredor sud.

Valoración:2menosmas
Per MIQUEL AMENGUAL, fa mes de 10 anys
QUANTA GENT AGAFA EL BUS PER ANAR A ALCÚDIA? ELS QUE ARA HI VA EN COTXE NO EL DEIXARAN A CA SEVA PER AGAFAR EL TREN I FER ECOLOGISME MALENTÈS.
AIXÒ ENS DUU COM SEMPRE A LO MATEIX: QUE LES INVERSIONS PÚBLIQUES SÓN UNA FONT DE DOBLERS PER A TOTS AQUELLS POLÍTICS QUE LES ADJUDIQUEN.
ÉS NECESSARI EL TREN A ALCÚDIA? PENS QUE NO. MIRAU EL BUS SEMPRE BUIT.LA GENT CONTINUARÀ AGAFANT COTXE PER ANAR I TORNAR DE PALMA A ALCÚDIA, I ELS ESTRANGERS CONTINUARAN LLOGANT UN VEHICLE QUE ELS PERMET CIRCULAR PER TOTA L'ILLA
I UNA ALTRA COSA, HAN PENSAT EN LES FINQUES QUE XAPARAN?EN LA FEINA QUE DUU TENIR UNA FINCA, LLAURAR-LA, CUIDAR-LA , SEMBRAR-HI ARBRES I DESPRÈS VEURE COM UNA EXCAVADORA SE'N DUU PER ENDAVANT LES IL·LUSIONS DE TOTA UNA VIDA? JA VAREM TENIR PROU QUAN FEREN LA CARRETERA D'ENLLAÇ
CREC QUE PODEN INVERTIR AQUST DOBLERS EN ALTRES HISTÒRIES COM EDUCACIÓ, I SI NO MIRAU EL DARRER INFORME PISA I ON SÓN ELS ESTODIANTS DE LESW BALEARS
Valoración:4menosmas
Per Pep Gómez, fa mes de 10 anys
El tren ha d'arribar a Alcúdia, això és irrenunciable. La proposta del Murterar és inaceptable. La via d'entrada més raonable és la paral·lela a la carretera Alcúdia-Palma. Pel que fa a la la localització de l'estació, la millor solució és l'arribada a un lloc entre d'Alcúdia i es moll: qualsevol lloc de la zona de darrera o propera al cementiri.
Valoración:8menosmas
Per Joan, fa mes de 10 anys
El tren fins Alcúdia es necessari per moltes coses, però només si arriba a Alcúdia.
Qui vol anar a fer una volta al Fogueró? qui te interès en anar a una ciutat fantasma 8 mesos en l'any? Si almenys des del Fogueró pogués continuar fins al Port d'Alcúdia (el de bon de veres que va de la Rotonda de Màgic fins el port Comercial) encara, però per allà no hi ha pas, i això ho veu qualsevol betzol. La carretera de circumval·lació va encaixonada entre la muntanya del Puig de Sant Martí i grans hotels que han de tenir pantalla acústica per la proximitat i cap a la mar es un entrunyellat continu d'urbanitzacions i llacs. És molt bo de veure pujant al Puig de Sant Martí.
Dur el tren per l'Albufera és dur-lo enlloc. Entenc perfectament que la Conselleria no vulgui fer una despesa inútil que només tendria per funció fer un gran acte inaugural i començar a plorar l'endemà perquè no hi va ningú.
Si el tren va per la carretera els alcudiencs podrem anar pel mon sense agafar cotxe i la resta de mallorquins podran venir a Alcúdia a fer feina, a fer una volta per una ciutat preciosa amb comerç obert tot l'any, a agafar el vaixell de Ciutadella, a dinar als nostres restaurants o a pegar un capfico. També els turistes, els quatre mesos que en tenim, que estan al Port d'Alcúdia, (no confondre amb la platja d'Alcúdia i la Platja de Muro com li agrada fer al Batle) el faran servir sovint per les seves necessitats de transport d'entrada i sortida.
Si el tren va per l'Albufera el faran servir els treballadors d'Hotel, del polígon i des Murterar que visquin a Sa Pobla o cap a Inca i els turistes durant tres o quatre mesos. Això si sempre podrem anar a dinar a los Patos i pegar un capfico a la seva piscina.
Valoración:8menosmas
Per Alcúdia, fa mes de 10 anys
Per caparrudeses no hem de deixar perdre aquesta oportunitat de tenir tren a Alcúdia. El tren ha d'anar paral·lel a la carretera, sí senyor! per evitar que més endavant s'hi pugui fer autopista. No li volen fer? Per quin motiu? Coses amagades hi deu haver... NO TÉ CAP SENTIT FER ARRIBAR EL TREN A ES FOGUERÓ!!! Allò és el final del terme municipal, una zona habitada només en temporada alta (2-3 mesos) i enfora dels núclis habitats durant tot l'any. A Alcúdia volem tren, i el volem ja! Si hem d'agafar el cotxe i fer dos o tres quilòmetres per arribar a l'estació... no té cap sentit, cap ni un.
Valoración:3menosmas
Per En Nas de Xot, fa mes de 10 anys
ARA ÉS L'HORA DEL BOICOT AL DIARI L'IMMUND EL MUNDO.
L'immund el Mundo no deixa passar dia sense exalçar tot allò que és en detriment de la llengua catalana.
L'immund el Mundo pretén que es prenguin més mesures a favor de l'espanyol i contra el català.
Anunciants de l'immund el Mundo: BANESTO – LATIENDA – PIKOLIN – SUVIVIENDA – VINOS LAVINIA – BUY.VIP.
Valoración:4menosmas
Per En Nas de Xot, fa mes de 10 anys
ARA ÉS L'HORA DEL BOICOT AL DIARI L'IMMUND EL MUNDO.
L'immund el Mundo no deixa passar dia sense exalçar tot allò que és en detriment de la llengua catalana.
L'immund el Mundo pretén que es prenguin més mesures a favor de l'espanyol i contra el català.
Anunciants de l'immund el Mundo: BANESTO – LATIENDA – PIKOLIN – SUVIVIENDA – VINOS LAVINIA – BUY.VIP.
Valoración:3menosmas
Per Floreal, fa mes de 10 anys
Ànim Miguel perquè un metro així no suposaria ni més destrucció que les carreteres, ni més destrucció que les autopistes, i a més seria ecològicament més sostenible. Estc d'acord amb les nou línies per tal de llevar cotxes de les carreteres.
Gràcies per l'iniciativa
Valoración:19menosmas
Per miguel, fa mes de 10 anys
Propongo hacer un metro por toda la isla, con 9 lineas que conecten entre sí y un mcdonalds en cada estación. Seria guapísimo.
Continuemos con la destrucción.
Valoración:16menosmas
Per Tomeu, fa mes de 10 anys
Seria una beneitura posar l'estació de tren devora es Fogueró, que encara que encara estigui dins el Port d'Alcúdia, està més a prop de la Platja de Muro que d'Alcúdia. El que hem de voler és donar un servei a la gent que viu aquí sempre, i no als guiris que l'empraran tres mesos a l'any, i fomentar l'us del transport públic entre els illencs, que és a qui s'ha de millorar la qualitat de vida (en termes medioambientals i de transport, s'entén).
Encara no entenc el rebuig de l'Ajuntament al traçat nord (llevat del que ja ha suggerit tonimigdimoni), quin problema té??? A més a més, no seria possible dur aquest traçat nord també fins el port? El poble d'Alcúdia tampoc és que estigui molt enfora del Port i el Moll...! Pentura hauria de venir un ingenier a explicar-mos-ho, perquè ara per ara els polítics, a l'hora de prendre decisions polítiques, no han demostrat gaires coneixements sobre mobilitat!
Valoración:6menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 3
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris